wtorek, 24 marca 2015

Spontane - Mojra (2014)

Źródło: http://spontane.bandcamp.com/
Warszawski zespół Spontane to kolejna świetna polska kapela, którą mam przyjemność Wam przybliżyć. Istnieją już od 2003 roku i do tej pory dorobili się dwóch EP:  Nie czekając na słońce (2004) i Odnajdź siebie (2007) oraz jednej długogrającej płyty pt. Mojra, wydanej w czerwcu zeszłego roku. Muzyka zespołu pojawiła się też na kilku kompilacjach, m.in. Children Of  Metal International Vol3. czy D.Y.I. 2007 - FUCK YOU? vol.1.

Z muzyką Spontane zapoznałam się dzięki dwóm utworom z płyty Mojra. Pierwszy, Dzień w Mieście Aniołów, wita nas przesterowanym riffem do którego za chwilę dołącza perkusja i wtedy zaczynamy się zastanawiać czy to punk czy to metal, gdyż już od początku mamy jednocześnie mnóstwo punkowej energii i metalowego ciężaru. Powiem Wam, że nieważne jak określicie muzykę zespołu: alternatywny rock, harcore punk, punk rock, rap rock czy nawet nu metal, to znajdziecie w niej coś, co Was przekona.

W utworze mamy chwytliwy riff i wpadający w ucho, prosty refren, który na koncertach zapewne publiczność śpiewa wraz z wokalistą. Są też typowe dla punku czy punk rocka "krzyczane chórki", które osobiście bardzo lubię, chociaż punk rocka słucham mało.

Właściwie trudno zaszufladkować zespół, co jest raczej plusem niż minusem, bo dowodzi tego, że chłopaki sprytnie łączą metal i punk. Na uwagę zasługuje "chropowaty" i wyrazisty głos jednego z wokalistów, który sprawia, że teksty brzmią bardziej dobitnie, a całokształt bardziej surowo. Szczere teksty są dowodem, że zespół ma coś do powiedzenia.

Drugi utwór, Powietrze, to podobnie agresywnie wykrzyczane teksty, kolejny ciężki riff plus solo gitarowe i to wszystko zmieszczone w trzy i pół minuty, a więc dzieje się mnóstwo!

Jeśli cała płyta przedstawia się tak dobrze, jak powyższe dwa kawałki (a prawdopodobnie tak jest), to mamy do czynienia ze świetnym gitarowym graniem i utalentowanym zespołem, który wie, czego chce. Na polskim rynku muzycznym niewiele mamy autentycznego rocka/punku/metalu, ale wystarczy tylko poszukać, żeby odnaleźć kolejny świetny młody polski zespół, który powinien być bardziej znany.

Zresztą, co Wam będę pisać, posłuchajcie sami:
http://spontane.bandcamp.com/

I dowiedzcie się, czy zespół nie gra przypadkiem w pobliżu:

7 komentarzy:

  1. Znam, słyszałam i widziałam. Płytka ekstra, a koncert na którym byłam 10x lepszy. Warto!!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Wow! Dobre to. Słucham i nie mogę skończyć :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Warto przesłuchać dla samej gitary - każdy znajdzie coś dla siebie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Chłopaki wymiatają na żywo. Płyta nie zastąpi koncertu :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Okładka mnie przeraża O.o

    Zapraszam na 5 nowych recenzji (Nightwish) na Namuzowani.blog.onet.pl

    OdpowiedzUsuń